Tijdens de vele salesgesprekken merkten wij dat bepaalde vragen steeds terugkeren. Wij leggen deze voor aan Philip Bernard, zaakvoerder van Hippo Expo en met al heel wat paarden en beurs-mijlen op zijn teller.
Q: Waarom zijn jullie deze beurs begonnen want er zijn reeds hippisch beurzen in Vlaanderen?
A: Vlaanderen en Nederland hebben inderdaad enkele topbeurzen maar toch onderscheiden wij ons hiervan. Bij de meeste beurzen is de echte B2C-beleving ondergeschikt aan de animatie, aan de wedstrijden. Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat een professioneel georganiseerde beurs met de focus op de relatie bezoeker / exposant nodig is in het paardenlandschap. Onze randactiviteiten zijn er ter ondersteuning hiervan en niet als hoofddoel.
Q: Hippo Expo is aan zijn eerste editie toe, welke garantie heb ik als exposant dat alles wel vlot en succesvol verloopt?
A: Hippo expo is geen one-man-verhaal, het is een samenwerking tussen mijzelf en Hicle Events, een samenwerking die al verscheidene jaren teruggaat. Wij hebben in het verleden al B2C-beurzen succesvol laten verlopen met meer dan 50.000 bezoekers, we kunnen dit gerust aan.
Het ganse team is specialist in zijn werkgebied, gaande van sales, marketing tot IT, wij hebben alle expertise hiervoor in eigen huis.
Q: Waarom organiseren jullie geen jumping of andere wedstrijden tijdens Hippo Expo?
A: Laten we eerst even iets heel duidelijk vermelden: het team achter Hippo Expo heeft heel veel respect en waardering voor beursorganisatoren zoals Flanders Horse Expo, Jumping Mechelen en Horse Mania. Wij beseffen maar al te goed hoe moeilijk het is jaar na jaar succesvolle evenementen af te leveren.
Onze kijk op ons event is echt iets anders dat hun insteek. Wij geloven ten stelligste dat er ruimte is voor een beurs waar de focus ligt op de relatie bezoeker/exposant en waar we de andere activiteiten beperken zodanig dat deze relatie zich maximaal kan ontplooien. We willen dat de beursbezoeker komt voor de exposant en niet voor de wedstrijden.
Als nevenactiviteiten organiseren we wel educatieve workshops en lezingen die een meerwaarde bieden aan de beleving van de bezoeker.
Q: Is het dan een “geitenwollensokken” beurs?
A: Helemaal niet, we gaan voor een mix tussen allerlei strekkingen. Zo kan je bij de ene exposant informatie inwinnen over de werking van bloedzuigers en bij de andere de traditionele supplementen bekijken.
Je kan enerzijds informatie krijgen over de inrichting van een paddock paradise, terwijl de buur-exposant pistes en omheiningen aanlegt.
Op die diversiteit zetten wij enorm op in en daardoor creëren wij een meerwaarde voor alle bezoekers en exposanten.
Q: Wat houdt dit nu exact in: “de recreatieve paardeneigenaar”?
A: Elk weekend zijn er duizenden (semi)professionele paardeneigenaars die met hun paard op wedstrijd vertrekken, dit zorgt ervoor dat de Lage Landen regelmatig uitstekende combinaties voorbrengen in diverse onderdelen van de paardensport en een goede reputatie hebben wereldwijd.
Er wordt echter vaak vergeten dat er daarnaast nog honderdduizenden paardeneigenaars zijn die, alhoewel ze niet vaak op wedstrijd gaan, ook heel intens met hun paarden bezig zijn. En dat deze paardeneigenaars ook het beste willen voor hun paarden en daar ook budget voor over hebben. Deze doelgroep lok je niet naar een beurs met wedstrijden, maar met aan massa aan informatieve lezingen, workshops en demo’s. En daar zetten wij juist sterk op in!
Q: Hoeveel bezoekers verwachten jullie op de eerste editie?
A: De kans om de juiste cijfers van de lotto te raden is groter dan het aantal bezoekers te voorspellen, dit is gewoonweg zo voor elke beurs, hoeveel edities er ook al achter de rug zijn.
Wat ons wel verrast is de enorme respons die we nu al krijgen op ons evenement.
Maar om toch een antwoord te geven op je vraag: we verwachten voorlopig een 5.000-tal top-gemotiveerde bezoekers dat weekend.